1. MIK A KÜLÖNBSÉGEK A KÜLTÉRI TORNAESZKÖZÖK ÉS FITNESZ ESZKÖZÖK KÖZÖTT?

A fiatal és felnőtt korosztály számára készülő kültéri testedző eszközöknek két alapvető csoportját különböztethetjük meg. A két csoport között mind szerkezeti felépítés, mind pedig használati szempontok alapján is lényeges különbség van.

A mozgó alkatrészekkel ellátott, leginkább a beltéri fitnesz eszközök kültéri adaptációjának tekinthető szerkezetek (továbbiakban fitnesz eszközök) általában a konditermi változatok ciklikus mozdulatait átültetve biztosítanak a termi eszközökhöz hasonló mozgáslehetőséget a szabadban. Ilyen például az elliptikus járó, twister, taposó, lábnyomó gép stb.

A másik csoportba azok a leginkább tornaszer és kondicionáló funkciójú eszközök (továbbiakban tornaeszközök) tartoznak, amelyek mozgó alkatrészt egyáltalán nem tartalmaznak, és az eszközökön általában többféle mozgásforma, illetve mozdulatsor is elvégezhető. Ide tartoznak a Vas-Gyúró kültéri tornaeszköz család tagjai is, mint például a párhuzamos korlát, fekvőtámasz állvány, nyújtósor, kombinált bordásfal stb.

A két csoport közti, alapvető szerkezeti felépítésben lévő különbség abból adódik, hogy a fitnesz eszközök mozgó alkatrészek által biztosítják a szer funkciójának használatát, mely alkatrészek lehetséges meghibásodási faktort jelentenek ezeknél az eszközöknél. Abban az esetben is problémák forrása lehet a meghibásodás, ha a vásárolt eszköz valóban minőségi alkatrészekből készült, mert akár 3-5 év múlva is komoly utánjárást és pluszköltséget jelenthet majd egy ilyen külföldön gyártott alkatrész szakszerű cseréje. Addig pedig az eszköz nem használható, rosszabb esetben olyan mértékben károsul a további használattól, hogy már javítása sem megoldható. A tornaeszközöknél – mivel semmilyen mozgó alkatrészt nem tartalmaznak – ezzel a hibalehetőséggel nem kell sem rövidebb, sem hosszabb távon számolni.

A másik, lényeges különbség a használati szempontok alapján állapítható meg. A fitnesz eszközökön szinte minden esetben egyetlen, többször ismételhető ciklikus mozgás végezhető eszközönként (lépcsőzés, biciklizés, csípőforgatás stb.), tehát rövid idő után automatikusan, különösebb odafigyelés nélkül is könnyedén elvégezhető az adott mozgás. Ez azoknak nyújthat főként remek kikapcsolódást, akik szeretnek edzés közben nézelődni, beszélgetni, és belefér az idejükbe, hogy egyes eszközökön – edzettségi állapottól függően – akár 10-15 percet is eltöltsenek a komolyabb edzésterhelés érdekében. A tornaeszközökön ezzel ellentétben jóval több gyakorlat hajtható végre eszközönként - akár átmozgató, erősítő, állóképességi, ügyességi, vagy nyújtó jelleggel - mely gyakorlatok nehézségi fokának csak az edzést végző személy motorikus képességei szabnak határt. Például, a párhuzamos korláton a kevésbé edzettek csak simán végig mehetnek támlázó mozgással, a felkészültebbek végezhetnek saslengést, a legprofibbak pedig akár kézen is állhatnak rajta . A kombinált bordásfalon is - ha máshogy nem, a testnevelés órákra visszaemlékezve - valószínűleg magától is mindenki el tud végezni legalább tízféle gyakorlatot. Tehát a tornaeszközök jóval változatosabb, sokszor ügyességet is igénylő gyakorlatok végrehajtását teszik lehetővé, és a testedzés jellegét (átmozgató, erősítő, nyújtó, ügyességfejlesztő, keringésfokozó stb.) mindenki saját fizikai állapota és igénye szerint szabadon variálhatja.

Használati szempontból nézve, a másik lényeges különbség az eszközök használatának intenzitására vezethető vissza. A fitnesz eszközökön végezhető gyakorlatok intenzitása – annak köszönhetően, hogy az ellenállási érték gyárilag igen alacsony szintre van beállítva, hogy bárki nehézség nélkül használhassa – kifejezetten visszafogott. Jómagam is kipróbáltam nem egy eszközt, és a használatukhoz szükséges intenzitást leginkább ahhoz tudnám hasonlítani, mint mikor valaki váltós biciklin a két legkisebb fogaskerékre állítja a láncot, és szinte ellenállás nélküli könnyedséggel tekerheti. Az erősítő funkciójú fitnesz eszközök (pl. lábtoló gép) persze nagyobb izommunkát igényelnek, de általában ezekre is jellemző, hogy az ellenállási érték az alacsony tartományban van (és a konditermi változattal ellentétben, itt nem változtatható), hogy például az idősebbek is használni tudják. A kültéri fitnesz eszközök használatának intenzitása tehát alacsony (még egy nem igazán edzett egyén számára is), és nem is változtatható értékű, minden eszközön gyárilag beállított. A testmozgás hatásfokát ezeknél az eszközöknél egyedül az ismétlésszámmal lehet növelni. Természetesen vannak, akik kifejezetten az ilyen könnyedén végezhető mozgásra vágynak, és nem az a legfőbb céljuk, hogy izmaikat nagy terhelésnek tegyék ki. Teljesen megfelel számukra, hogy főbb testrészeiket külön-külön egy adott ciklikus mozgással hosszabb-rövidebb ideig átmozgassák, könnyed munkára fogják anélkül, hogy az adott mozgás végrehajtására kellene különösebben koncentrálniuk. A visszajelzések alapján elsősorban a hölgyek, az alacsonyabb edzettségi állapottal rendelkezők, valamint az aktív testmozgástól már elszokott réteg az, aki a leginkább megtalálja ezekben az eszközökben a számára megfelelő mozgásformát. Népszerűek még a fitnesz eszközök azok körében, akik legfőképpen kíváncsiságból próbálják ki azokat, mondjuk egy nagy látogatottságú parkban, mintegy felnőtt játszótérként használva az eszközparkot.

A kültéri tornaeszközök ezzel ellentétben a testmozgás intenzitásának jóval szélesebb skáláját kínálják, amit mindenki saját céljainak megfelelően, különböző fizikai képességeinek (mozgáskoordináció, állóképesség, erő) fejlesztésével együtt, tetszése szerint adagolhat. A nyújtósoron például, van, aki egyszerűen csak lógni szeretne egy rövid ideig, hogy izmait, ízületeit, gerincoszlopát kinyújtsa kicsit a gravitáció által, ami önmagában is nagyon egészséges és felfrissítő. Aki viszont intenzívebb mozgásra vágyik ugyanezen az eszközön, az tetszőleges ismétlésszámmal húzódzkodhat rajta, végezhet lábemelést, alaplengést, sőt ezeket a mozgásokat tetszése szerint kombinálhatja, vagy tovább is fejlesztheti (has kelep stb.). Tehát a tornaeszközökön végzett testmozgás intenzitása – az elvégezhető gyakorlatok sokszínűsége által is – jóval változatosabb, akár igen magas is lehet, amit mindenki a saját életkora, edzettségi állapota és igényei szerint adagolhat a különböző nehézségű gyakorlatok és az ismétlésszám által. Ez főleg az iskoláskorú fiatalok, a sportolói múlttal rendelkezők, a rendszeresen testmozgást végzők, az egyesületben sportolók, a testüket, edzettségüket tudatosan építők, és kiemelten a konditermet kedvelő és látogató réteg számára jelenthet nagy vonzerőt.

Fenti információk ismeretében érdemes tehát minden esetben megvizsgálni azt, hogy a valószínűsíthető felhasználók mely célcsoport(ok)ból, és milyen létszámban kerülhetnek ki leginkább, és ennek ismeretében összeállítani a kívánt eszközparkot. A vásárlás előtt át kell azt is gondolni, hogy a rendelkezésre álló pénzügyi keretből hány darab garantált minőségű eszköz vásárolható, és hogy azok a megvásárolható darabszámban kellő hatásfokkal tudnak-e az adott célterületen mozgáslehetőséget biztosítani. Két végletet példaként felhozva, semmi esetre sem ajánlott például egy iskolába, oktatási intézménybe csak fitnesz eszközöket elhelyezni. Egyrészt azért, mert az iskoláskorú fiatalok többségének számára használatuk se nem elég intenzív, se nem elég változatos, és erre a korosztályra nem jellemző, hogy szívesen végezzen kitartóan egyetlen ciklikus mozgást. Valamint az is nehezen elképzelhető, hogy egy 10-20 perces szünetben egy iskolányi gyerek fegyelmezetten álljon sorba azért, hogy pár percet használhasson, mondjuk egy twistert…Viszont csimpaszkodni, szökdelni, egyensúlyozni, mászni az eszközökön már sokkal inkább nekik való, intenzív mozgást jelent, ami rövid idő alatt is képes minden izmukat átmozgatni, ügyességüket fejleszteni, próbára tenni. Ugyanígy, semmi esetre sem célszerű egy – főleg hölgy dolgozókból álló – irodaház udvarára csak tornaeszközöket kihelyezni, mert a felhasználói célcsoport mozgásigényéhez ez jóval kevésbé igazodik, mint egy alapvetően fitnesz eszközökből álló park.

Hasznos megoldást jelenthet - amennyiben rendelkezésre áll kellő pénzügyi forrás -különböző arányban és összetételben mindkét csoportból (fitnesz- és tornaeszközök) összeválogatni a leghasznosabbnak vélt eszközöket. Így nagy valószínűséggel minden korosztályú, és edzettségi állapotú mozogni vágyó megtalálja az igényeinek megfelelő eszközt, vagy eszközöket.